vrijdag 20 maart 2009

Prenatale Massage (zie ook Vrouw.nl)

Toen ik enkele weken geleden met een halsstarrige kramp in de schouder bij de huisarts langsging, had zij maar één mogelijke oplossing: massage met amandelolie. Want alle andere remedies gebruik je als zwangere vrouw niet zonder gevaar voor de baby. Groot was dan ook mijn vreugde toen ik ontdekte dat ik bij Le Boudoir terechtkan voor een prenatale massage. Natuurlijk wilde ik dat uitproberen!
Na een fikse ochtendwandeling door een mistig Antwerpen (die beloofde zonnige lentedag laat vandaag weer erg lang op zich wachten), stap ik schoonheidssalon/wellness center/kapsalon/trendy restaurant Le Boudoir binnen. Ik ben hier al eens geweest om de kapper aan een strenge, doch rechtvaardige, test te onderwerpen. Die slaagde met glans, als ik de vele complimenten van vriendinnen mag geloven. Vandaag is het de beurt aan het wellnessgedeelte, maar eerst krijg ik een lekker kopje organische muntthee aangeboden. Heerlijk ontspannend, een perfect voorspel voor het serieuze werk: de prenatale massage.

Ik besluit op voorhand niet te veel vragen te stellen, maar me volledig te onderwerpen aan de vakkundige handen van Lutje, een sympathieke Limburgse. Zij straalt voornamelijk 'rust' uit, maar wekt ook vrijwel onmiddellijk een zeker vertrouwen op, zonder opdringerig te zijn. Ik voel me meteen op mijn gemak bij haar, dus ik volg haar gewillig naar de kelderverdieping. Na een snelle sanitaire stop, ga ik de massageruimte binnen, waar het licht gedempt is, de muziek rustig en de geur niet te sterk. Gelukkig maar, want daar had ik me even zorgen over gemaakt.

Ik heb eerder massages ondergaan, maar omdat dit een eerste keer is met bolle buik, luister ik geduldig naar de uitleg van Lutje. Mijn slipje mag ik zoals verwacht aanhouden, maar bij last aan de borsten kan ik ook mijn beha aanhouden. Mijn tepels zijn de laatste weken heel erg gevoelig en ik wil niet dat de minste aanraking van een handdoek mijn zen-moment naar de haaien helpt. Geen topless massage dus, hoewel ik op dit moment best wel trots ben op die twee stevige borsten van me!

Voor het eerste deel van de massage, die één uur zal duren, moet ik op mijn rug liggen. Lutje masseert mijn hoofd, schouders, uiteraard buik, en benen. Hoewel er geen enkel bewijs is dat massage met etherische oliën schadelijk is voor de baby, gebruikt Lutje enkel een basisolie die compleet onschadelijk is. Niet alleen de massageolie is anders, ook de massagetechnieken zijn anders dan bij een 'normale' massage. De nadruk ligt veel minder op dieptemassage, behalve op bijvoorbeeld de heupen, omdat die de komende maanden nog een hoop last te wachten staat. Bij een prenatale massage wordt de nadruk voornamelijk gelegd op de goede lymfedoorstroming, waardoor de afvalstoffen zo goed mogelijk worden afgevoerd.

En wat doet ze dat goed: al snel ben ik volledig ontspannen en kan ik nog maar aan één ding denken: mijn baby. Het kleine kereltje in mijn buik. Heel bizar is het: wanneer ik probeer aan andere zaken te denken, lukt dat met de beste wil van de wereld niet. Achteraf zal Lutje me ook vertellen dat ze zich vooral focust op de band tussen moeder en kind, dit is haar dus ongelooflijk goed gelukt.

Een zalig, ontspannend uurtje met als toegift een extra massage van die pijnlijke schouder, die me voorlopig geen parten meer speelt. Verder ben ik er zeker van dat ook het kleine ventje ervan genoten heeft, en dat is toch het belangrijkste, nietwaar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten