maandag 19 januari 2009

Het dieet - deel 1

Dat het niet altijd even eenvoudig is om te weten wat je al dan niet zonder gevaar voor de baby mag eten, zal elke zwangere vrouw of moeder zeker kunnen beamen.
Voor mij was het in het begin, mede dankzij de vele internetfora, niet erg duidelijk wat nu wel of niet mag.

Ondertussen weet ik wat absoluut NIET mag:

1. rauw vlees: bye bye superongezond smoske préparé en niet goed doorbakken dikke sappige steaks ...

2. rauwe vis waarvan je niet zeker bent dat hij absoluut vers is: bye bye teergeliefde sushi en sashimi van bij Fuji San, want echt zeker ben je nooit, tenzij je natuurlijk de vis zelf uit de zee gaat halen ...

3. kaas op basis van rauwe melk: mijn tip: ga bij twijfel naar een joodse zuivelhandel, daar is alles op basis van gepasteuriseerde melk!
Ik las ook ergens dat kazen waarbij niets expliciet staat vermeld op basis van gepasteuriseerde melk zouden zijn ... maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur steken ...

4. slecht gewassen rauwe groenten: vermijd gewoon slaatjes op restaurant en was thuis je groenten grondig. Vorige week kreeg ik nog de tip van een vriendin om wat zout bij het spoelwater te voegen, dit zou het proces versnellen.

5. te veel vitamine A: Een te hoge inname van vitamine A kan in de vroege zwangerschap de vrucht beschadigen bij daarvoor gevoelige vrouwen. Matig gebruik van leverproducten levert geen problemen op, zolang het niet wordt gecombineerd met een multivitaminesupplement met vitamine A. Een sneetje leverpastei bevat 350 microgram vitamine A en is dus geen probleem!

Meer info over vitaminen vind je op http://www.vitamine-info.nl/zwangeren

Dan nog even wat wel mag, zelfs moet:

1. Veel groenten en fruit

2. 2 tot 3 keer week (vette) vis eten (makreel, haring, etc..) omwille van de Omega 3. Omega 3 is heel goed voor de ontwikkeling van je kindje, je kan ook visolie capsules nemen, maar bij mij lukt dit niet zo goed, wegens de nogal sterke geur van euh ... vis, die geen al te beste invloed heeft op mijn maag ...

3. Veel zuivelproducten, omwille van de calcium

4. veel water drinken (1,5 a 2 liter per dag)


Verder drink je uiteraard best geen druppel alcohol en stop je best volledig met roken.
Dat laatste is helaas iets wat ik nog niet helemáál heb gedaan, maar daarover later meer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten